Velký Stožek

Autor: Pavel Zubek <zubek.pavel(at)seznam.cz>, Téma: Turistika, Vydáno dne: 05. 07. 2009

Velký Stožek – hraniční vrchol s Polskem o výšce 978 m.n.m.. Z polské strany lehce dostupný lanovkou, ale z české strany je to jeden z nejtěžších beskydských výstupů. Nejde ani tak o délku, ale o prudké stoupání. Jeho zdolání je však bohatě odměněno v podobě lahodného moku – piva v polské chatě, která je nejstarší chatou Slezských Beskyd a krásnými výhledy do Polska.

Já osobně mám zdolány téměř všechny vrcholy Těšínských Beskyd, ale Stožek mi stále odolával právě jeho nedostupností. S Erčou se tedy rozhodujeme využít společného volného víkendu k jeho zdolání. Po několika týdnech vydatných dešťů a bouří je dnes jako zázrakem jasno a teplo.
Riskuji a vjíždím naším autem do zákazu vjezdu v Nýdku – Kolibiskách a  zkracujeme si tak délku trasy a samozřejmě i získáváme možnost časové nezávislosti na Bus spojení, jelikož tady jedou autobusy snad jen na šichty. Parkuji pod chatou Domu dětí a mládeže z Třince, kde je v létě dětský tábor a na autobusové točně nechávám u dalších asi tří aut i tu naši Fabku.
Jsme ve výšce zhruba 550 m.n.m.
Na úseku zhruba 3,5 km musíme zdolat převýšení přes 400 výškových metrů! A toto převýšení jde opravdu cítit! Erča říká, že jsme si po dlouhé době turistické nečinnosti nemuseli vybrat zrovna tento vrchol! I já usedám na kmen pokáceného smrku a odpočívám. Často jdeme pod přímými slunečními paprsky, jelikož lesy v tomto údolí říčky Hluchové jsou téměř všechny vytěženy. Příčinou je tomu malá larva Kůrovce.
Horko nás zmáhá, ale cestou se osvěžujeme borůvkami a jahodami. Po neustálém stoupání se konečně dostáváme na vrstevnici a na bývalý hraniční přechod Malý Stožek pod osadou Cieslar. Je tu krásně. Fotím tu orchidej a po polské straně pokračujeme k chatě opět v prudkém stoupání. V té chvíli už nejsme sami na stezce. Polských turistů přibývá. Z Wisly je to prý jednodušší výšlap. U chaty je však živo! Kousek pod ní končí totiž lanovka z Wisly – Labajow. My si dáváme pivko, chvíli nabíráme síly a pak pokračujeme na Kiczory(Kyčera), směrem k Jablunkovu. Tento vrchol je zvláštní svými skalními útvary. Tyto skalky jsem na Těšínských Beskydách nikde neviděl. Je to opravdu zajímavost s krásnými výhledy do Polska. Kiczory jsou o něco výše než Stožek. Jejich nadmořská výška je 990 m. Po malé přestávce na skalách se vracíme přes Stožek zpět do Nýdku k našemu autu, spokojeni, že jsme zdolali i jeden z posledních Těšínských vrcholů.
Celá trasa měřila pouhých 9 nebo 10 km, ale převýšení tomu dalo tu správnou atmosféru turistického výšlapu do Beskyd!